HTML

MO 2.0 Vélemények, javaslatok. Remény?!

MO 2.0 Vélemények, javaslatok egy jobb MO reményében.

Friss topikok

Linkblog

Az én pontjaim (ovi után szabadon)

2010.06.11. 23:29 eMeL


1./ Nem a bankok nyereségéből szereznék pénzt, mert az kontraproduktív. Nem segít a kilábalásban, sőt még jobban visszafogja a növekedést. A bankokat versenyre és hatékonyságra kell kényszeríteni, akkor a nyereséget megérdemlik.
2./ Azzal kezdeném, hogy bajnai nagyon tisztesen ellátta a dolgát, maradunk azon az úton. Egyrészt évközben nem illik adórendszert változtatni, másrészt a kényszerpálya miatt nem is lehet.
3./ Némi további megtakarítás kell még az ezévi büdzsébe, ehhez keresek megtakarítható pénzeket az állam által felügyelt területeken. Mivel valóban volt/van korrupció és pazarlás ez *valóban* csak akarat kérdése.
4./ Bajnai főként egyensúlyi pályát épített, ideje növekedést is generálni, hogy kinőhető legyen a hiány, ne kelljen további megszorításokat csinálni. Erre ez az év kell felkészülésre. Addig türelmet kérnék és ötleteket (hagy legyen boldog a nép, még a zellenzék is).
5./ Jövőre egy valóban alapoktól áttervezett költségvetést csinálnák, mert ez a korábbi költségvetések összegéből nyesünk vagy fel indexeljük nem vezet sehová. Ehhez persze leltárba kell venni a jelenlegi állami feladatokat és sűrű fésűvel átfésülni. Ami marad, az állami feladat marad és valóban(!) finanszírozni kell (valós költségeket fedező összeggel).
6./ Ami kieseik azt piaci alapokon kell megoldani. [Ez is egyfajta elvonás a lakosságtól természetesen, de az igénybevevő fizeti, nem iktatjuk bele az államot]
7./ A nagy állami cégeket (MÁV, BKV stb) tőzsdei Rt-vé kell alakítani és tőzsdén kiárusítani. A részvénytulajdonosok (köztük az állam és önkormányzatok is, meg persze szakmai és pénzügyi befektetők) jelöli ki az igazgató tanácsot és a felügyelő bizottságot. Az állam feladata csupán a céljainak megfelelő normatív támogatás meghatározása előre 10 évre, hogy legyenek befektetők is. A támogatást előre tisztázott célokra, körre adja az állam, az összege meg valós gazdasági számítások alapján kalkulált és nyereséget is tartalmaz. Persze szektorsemleges, vagyis nem csak a jelenlegi nagy cégek utódjai végezhetik a tevékenységet, ők csak helyzeti előnyben vannak.
8./ Közbeszerzés, állami beruházások hatékonyabbra átszervezése (korrupció kiiktatása, teljes nyilvánosság, állammal csak nyilvános szerződés köthető, minden állami pénzmozgás és szerződés, teljesítés igazolás nyilvános, neten publikált, stb).
9./ Az így nyert többletpénzből konvergencia program betartása és az adórendszer átalakítása (kb. két-három év múlva esedékes).
10./ Adórendszerben egykulcsos=lineáris személyi jövedelem adó, szja teljes megszüntetése [http://emel.blog.hu/2010/06/09/orban_jo_rossz_pontjai --> még nyilvántartania sem kell az adóhivatalnak]. Minden állampolgárt megillető természetbeni juttatások (pl. hivatalokban, intézményekben) leginkább megérthető példa a gyerekeknek járó alanyi jogú étkezés, közlekedés lakóhely-iskola között, tankönyv és minden. Mindenkinek, hiszen a szegénynek jár, a gazdag pedig adójával kifizette.
11./ Magas fogyasztási adók (EU max. engedélyezett 25% megtartása, sőt minden termékre kivetve egyetlen adókulcs az egyszerűbb áfa elszámoláshoz). A támogatandó területeknél az összegyüjtött számlák ÁFA tartalmát lehet visszaigényelni, ennyi a támogatás pl. fűtéskorszerűsítésnél, de ez automatikus(!) ugyanakkor ellenőrizhető)
12./ A jövedéki adókat a lehető legmagasabb szinten tartani, amit a szomszédos országok adószintje korlátoz (pl. neten rendelhető termék esetén pl. az egész EU vagy vámokat beszámítva az egész globális világ "szomszéd").
13./ A természeti erőforrások igénybevevőit megadóztatni. Ez egyben környezetvédelem is. Mivel a természeti erőforrások végesek, ennek igénybevételét az állam annak "árazásával" korlátátozza, szabályozza. Pl. termőföld, erdő, lakóingatlan telek, ertézi víz kiemelése, víz vagy tiszta levegő "koszosítása" stb.
14./ Vagyondó. A legtisztességesebb adónem. Aki feléli jövedelmét az áfát, jövedéki adót fizet, aki vagyont szerez az vagyonadót, aki meg befekteti, eljótékonykodja stb. az semmit. A vagyonadónak nem szabad túl magasnak lennie (több gond legyen a kikerülésével, mint a befizetés terhe), de egységes, kivételmentes és biztos bevétel. Az alacsony és lineáris szja mellett még támadhatatlan is.
15./ Az élőmunkára rakódó terhek (szja, tb és nyugdíj) csökkentése a versenyképesség növelésére.
16./ A nyugdíj és egészségbiztosítás valódi biztosítás alapúvá tétele. Tiszta, egyéni számlás nyilvántartás létrehozása. A szociálpolitikától mentes rendszer kialakítása, vagyis nem adó jellegű és kiemelni belőle, hogy egy jó részét más emberek ellátására fordítják. A nem biztosított emberek után az állam (vagy megfelelő alapok) vállalják át és fizetik be a díjakat. Pl. gyerekek után is befolyik az előírt tb járulék más adónemekből finanszírozva, ugyanúgy nevesítve mint a saját jogú befizetések.
17. Szociális juttatások elsősorban természetbeli vagy nem közvetlen pénzbeli juttatások (pl. lakbér százalékának átvállalása, közműszámla összegéhez hozzájárulás stb). A nem pénzbeli vagy pénzbeli juttatásokat (forrásoktól függetlenül) egyaránt személyre szóló nyilvántartásba venni (mint jelenleg szja). A jogszabályok erre is adhatnak limitet.
18./ Minden szociális támogatáshoz vagyonnyilatkozat beadása. Egy adott (jogszabályban előírt) vagyon fölött nem vehetőek igénybe támogatások. A hamis vagyonnyilatkozat egyszerűen csalás és a btkban meghatározott módon letöltendő szabadságvesztéssel honorálható.
19./ A gyermekek is természetbeli és lineáris támogatásban részesülnek. Nincs adójóváírás vagy családi pótlék, ezzel szemben minden gyermeknek joga van (saját jogán, nem szülőhöz kötötten) az oktatáshoz, annak minden költségét az állam bviseli (tankönyv, írószer, tanulmányi kirándulás, stb) a fejkvóta normatívan az iskolához kerül. A gyerekek "normális élethez" való joga is államilag támogatott, tehát igény esetén egész napos vagy bentlakásos oktatást vehet igénybe, díjmentesen [ha a szülők vagyoni és jövedelmi viszonyai indokolják, akkor díjmentes, erről elegendő nyilatkozni, de kötelező a nyilatkozatot ellenőrizni].
20./ Természetesen az egészségügyi ellátás vagy bármi egyéb (akár börtönök üzemeltetése) sem lehet állami monopolium, az állam elsődleges feladata a körültekintő és célravezető szabályzás és az ellenőrzés. Alapból (ha nincs más) megvalósítja a szolgáltatást is, de nem ragaszkodik hozzá (nem ez az elsődleges célja).
+1./ stb. stb. most nem jut több eszembe több, de ez szerintem így is egy viszonylag koherens rendszer.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://emel.blog.hu/api/trackback/id/tr902075320

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.