Az én ideámban a suliban a gyerekek 8-10 órát töltenek, amiből 4 tanóra, 2 pihenő, ebédszünet, szieszta, 2-4 pedig fakultatív, sport-hobby-szakkör stb.
Azért ilyen sok a benntöltött idő, mert a valóságban a szülőknek dolgozni is kell!
Ezt a magyar iskolarendszer valahogy elfelejti.
Délelőtt 4 tanóra, ennyinek elégnek kell lennie. Minden fontos megtanítható, ha valóban működik az oktatás.
Természetesen házifeladat nincs, az órákon tanítson meg mindent a suli. Az a dolga.
Az ebéd egy hosszú pihenőidő. Nem kell rohanni (mint most) és marad bőven szabadidő a gyerekeknek játszani, haverkodni, pihenni.
Délután is foglalkozások, de nem iskolai koncepcióban.
Nem a gyereket viszik a szülők edzésre meg zeneiskolába, hanem azok a tevékenységek jönnek el az iskolába.
(Persze ehhez az iskola épületének, szervezésének is igazodnia kell a feladathoz)
Sőt, sokminden mást is be kellene vinni a suliba, annak új funkciókat lehet adni... hasznosabbat, emberibbet.
Pl. a balettáncosok nem 30 évesen mennek nyugdíjba (professzionális korszaknak valóban vége), hanem mennek a délutáni foglalkozásokra a sulikba, ha ott vannak gyerekek, akik ezt szeretnék. De a nyugdíj előtt álló asztalosok vagy autószerelők is kapnak néhány órányi időt, ha van igény erre a suliban és vállalják.
De a lehetőségek száma korlátlan. Csillagász, genetikus, mindenféle sportolók... bármi kaphat szakköri órákat megbízási díjért (tisztes díjazásért persze), a lényeg, hogy a gyerekeknek legyen jó! Ez a mindenek feletti cél!
Ha valaki lemarad, korrepetálás kell neki, azt is ebben a délutáni időben megkaphatja, bármilyen egyedi támogatást.
És persze így nincs szükség házifeladatra sem, akinek nem elég a délelőtti 4 óra, az ebben az időben kaphat támogatást még.
Mondjuk az otthoni munkában azért hiszek. Pl. a két-három hét határidővel kiadott feladatra (mondjuk egy könyv elolvasása és elemzése) vagy inkább több szöveg elolvasása és konkluzió levonása pl. eltérő véleményű szövegekről. Valamilyen témában felkészülés és arról kiselőadás az osztálynak. Ezek hasznosak lehetnek.